Write Tag #1 #2
Sziasztok!

Leah még májusban hívott ki erre a két, tematikájában kapcsolódó kihívásra, és mivel májusban nem volt lehetőségem a blogolás relaxáló tevékenységének művelésére, ezért most, július elején pótolom a hiányosságaimat. Remélem, hogy a szuper kérdésekre sikerül minimális érdeklődést kiváltó válaszokat adnom.

Az eredeti kérdéssorok a Tintaszerkezetek oldalról érhetők el: első; második.

Szabályok:
  1. Másold be a szabályokat és a kérdéseket a bejegyzésed elejére!
  2. (Ha másolásvédelem van az oldaladon, jelöltjeidet irányítsd a Tintaszerkezetek oldalra, innen el tudják vinni őket.)
  3. Linkeld annak a nevét, aki jelölt téged!
  4. Válaszolj a kérdésekre!
  5. Ha van ötleted, használd ki a +1 lehetőséget!
  6. Jelölj te is bloggereket a játékra és linkeld az oldalukat!
  7. Értesítsd őket a jelölésről!

Write Tag #1 - A kezdetek


1. Hány évesen írtad az első történeted/versed? (Amit nem sulis háziként alkottál.)
Családi barátaink a mai napig megemlegetik, amikor nyolcévesen egy nagy, sárga A3-as lapra írtam nekik egy mesét. Vendégségbe mentünk hozzájuk, és ez volt az "ajándékom". A barátaink azóta is állítják, hogy koromhoz képest nagyon kidolgozott és olvasmányos, élvezetes mese volt, de gyanítom, hogy ez a kijelentés azért némi túlzásra épül.

2. Miről szólt?
Pontosan már nem emlékszem, de az rémlik, hogy egy állatról (talán egy nyúlról) szólt. Általános iskolában az akkori legjobb barátnőmmel sokszor írtunk ilyen rövid történeteket. Az ő anyukája irodában dolgozott, tőle kaptuk ezeket a nagy sárga lapokat, aminek a borítóját természetesen mindig megrajzoltuk és kiszíneztük.

3. Ki/mi volt az oka, hogy elkezdtél írni? Honnan jött az ötlet?
Ugyanezzel a barátnőmmel felsősként, ötödikben kitaláltunk mindketten egy-egy képzeletbeli karaktert. Akkoriban mindketten nagy High School Musical, illetve teniszrajongók voltunk: én Zac Efron női ikertestvérét alkottam meg, aki az argentin teniszező felesége lett, a barátnőm karaktere pedig Federer felesége lett. Nyaranta, amikor több időnk volt számítógépezni, és kevesebbet találkoztunk, emailen küldözgettünk egymásnak az aktuális fejezeteket, amik a kitalált karaktereinkről szóltak.

4. Ki volt az első, akinek megmutattad valamelyik művedet?
A fent említett „sztorit” csak a barátnőm olvashatta, sehol nem publikáltam. Kreativitását és színvonalát tekintve, jobb is. Az első blogomat 2013 tavaszán nyitottam meg, egy már nem létező felhasználói fiókkal.

5. Milyen zsánerben alkottál eleinte?
Nyolcadikban dolgoztam ki részletesen a Tükröm, tükröm kezdeteit. Akkoriban a Szent Johanna Gimi könyvsorozat rendkívül népszerű volt, én is nagy élvezettel olvastam. Mindez rányomta a bélyegét az irományom szóhasználatára és jellemző történéseire, ami elég nagy katyvaszt jelentett: a magyar iskolarendszert vettem alapul egy Norvégiában játszódó történethez, ami viszont egyáltalán nem lett hiteles. Ezt próbálom most utólag korrigálni a Tükröm, tükröm esetében, ezért (is) tart olyan sokáig, mire egy-egy részt publikálható minőségűvé varázsolok. A nyolcadikas koromban írt történet valahol a fiókom mélyén a mai napig megvan, de már elég sok ponton elrugaszkodtam tőle.

6. Hogyan írnád le a kezdeti munkamódszered, időbeosztásod?
Az időbeosztásom nagyban attól függött eleinte, hogy mikor tudtam elkérni anyukám munkahelyi laptopját, mivel az első blogom nyitásakor még nem rendelkeztem saját géppel. (A rendes, asztali számítógépünk pedig a nappaliban található, ez pedig nem épp a legszerencsésebb, ha titokban akarsz alkotni.) Így tehát leggyakrabban péntek délutánonként a laptoppal zárkóztam be a szobámba, és ott írtam, szigorúan véve a blogspot felületére, nehogy a gépen valami maradványa legyen annak, amit írok, és anyukám elolvassa. Sokszor előfordult azonban az is, hogy az első okostelefonomról, egy Samsung Galaxy Miniről gépeltem be a Blogger teljességgel használhatatlan mobilalkalmazásán egy-egy részt.

7. Van-e valami érdekességed a kezdeti időkről, amit elmesélnél?
Mivel gimisként a viszonylag ritka keresztnevemen vezettem a blogot, nem tartott sokáig, mire felismertek. Gimis osztálytársam és azóta is egyik legjobb barátnőm, Vivienn J. alig fél év ismeretség után az alábbi üzenettel írt rám facebookon:
„sziaa X. :DDD ezt te írod? :O igazából, ahogy gondoltam, h olyan, mintha te írtad volna, aztán láttam, hogy az író neve X, úgyhogy gondoltam, rákérdezek :DD (link helye)”
Szóval igen, az én blogom volt. Később aztán kiderült, hogy Vivi is egy (szuper) történetet ír, amelyet végül néhányunk unszolására blogon is megjelentetett.

+1 Bármit kérdezhetsz, ami az írás kezdetéhez kapcsolódik. (De ne felejtsd el ezt a szöveget is bemásolni, hogy a te jelölted is kitalálhasson valamit!)
Honnan merítesz ihletet az íráshoz? Vannak állandó dolgok, vagy mindig más inspirál?
Változó igazából; de sokszor a mindennapi történések, egy-egy személy inspirál. Újabban azonban gyakran inspirálódom zeneszámokból is, így a Tükröm, tükrömben hangsúlyosabb szerepet fog kapni a skandináv popzene.

+ 1 kérdésem: Volt-e olyan, amikor azt érezted, nem tudsz elég kreatív lenni egy-egy fejezet megírása során? Ha igen, hogyan hidaltad át ezt a problémát?


Write Tag #2 - ... még az Óperenciás-tengeren is túl


1. Valós, alternatív földi vagy kitalált világban alkotsz-e legszívesebben?
Valahol az alternatív földi és a valós világ között. Bizonyos elemeit a világunknak átemelem, de például a Tükröm, tükröm hozzánk képest a jövőben játszódik, így nem tudom, ezt hova sorolhatnám. Maradjunk annyiban, hogy egy olyan világban alkotok szívesen, ahol én magam is élnék.

2. Miért? Mit szeretsz benne?
Azt, hogy indirekt módon megalkothatok egy olyan helyet, ahol szívesebben lennék, mint ahol most vagyok.

3. Szoktál-e írás előtt vagy alatt kutatómunkát / világépítést végezni?
Ahogy az már az első tagben kiderült, igen. Mivel Norvégiát csak sorozatok, filmek és tévéműsorok alapján ismerem, igyekszem minél jobban elhozni az ország hangulatát a magyar nyelvű olvasóknak.

4. Miért igen, miért nem? És ha igen, hogyan? Van bevált módszered?
Google Maps a barátom... Ezen kívül sokat segít a Wikipédia, illetve az oslói fényképek nézegetése is, ám leggyakrabban a norvég közszolgálati csatorna internetes híreit szoktam olvasgatni.

5. Mennyire törekszel valósághűségre, illetve hihetőségre?
Tizennégy éves koromhoz képest sokkal jobban, de ahogy már említettem, nem biztos, hogy egy 2030-as években játszódó történet a jelen formájában hitelesnek minősül. Majd kiderül, ha addig nem törlöm le a blogot, vagy épp addigra sem sikerülne befejezni.

6. Szerinted hogy lehet ezt elérni?
A hihetőség szerintem nagyon fontos. Kezdő íróként tehát nem biztos, hogy jó ötletnek tűnik egy, a saját személyiségedtől teljesen távol álló karakter megalkotása, könnyen beletörhet az ember bicskája. Ugyanakkor a legfontosabb számomra mégiscsak az, hogy ne keveredjünk önellentmondásba, így tanácsos időről-időre visszaolvasni a régebbi fejezeteinket. Sokszor hajlamos vagyok meglepődni, mennyi apró részlet veszik el a fejemből „útközben”.

7. A történeteid többsége egy vagy több helyszínen illetve világban játszódik?
A Tükröm, tükröm előtti, már törölt történeteim is Skandináviában játszódtak. Van, ahonnét nem lehet elszakadni.

8. Íróként hogy állsz a tájleírásokhoz, helyszínbemutatásokhoz?
Hogyan állok? Hadilábon. Tudom magamról, hogy nem szívesen írom őket, mivel azt érzem, ez „hátráltatná” a cselekményt. Ami persze egyáltalán nem így van, hiszen nagyon is fontos elemei egy irománynak, de mivel agyamban a történet filmszerúen jelenik meg, így előfordul, hogy néhány fejezet inkább egy szövegkönyv jellegét veszi fel, semmint egy „regényét”. Tíz részt követően azonban felismertem ezt a hibát egy kritika rámutatásával, így igyekszem fejlődni ebben a tekintetben (is).

9. Mit gondolsz arról, hogy van, aki szerint azért írnak olyan sokan fantasyt, mert az könnyű zsáner, hiszen ott „bármi megtörténhet”?
Elképzelhető, hogy néhányaknak valóban ez a motivációja, de úgy gondolom, aki fantasy írására adja a fejét, hamar rájön, hogy mégsem annyira könnyű ez, mint gondolta. Sok időbe és energiába telik ugyanis felépíteni egy valóban hihető és konzekvens(!) képzeletbeli birodalmat.

10. Van-e valami érdekességed a világokról, helyszínekről, amit elmesélnél?
Akit érdekel a mai Norvégia bemutatása, annak ajánlom a SKAM sorozatot, valamint a Ragnarök-ot (Netflix).
Ha végre eljutok Norvégiába, biztos lövök Nektek pár képet Nina sulijáról és a városrészről, ahol lakik.

+1 Bármit kérdezhetsz, ami a történetekben szereplő helyszínekhez, világokhoz kapcsolódik. (De ne felejtsd el ezt a szöveget is bemásolni, hogy a te jelölted is kitalálhasson valamit!)
Leahtól itt nem kaptam plusz kérdést, de én magam feltennék egyet:
Jártál-e/nyaralátál-e már olyan helyszínen, ami inspirált arra, hogy egy történeted helyszínéül szolgáljon?

Bár tudom, hogy blogos színtéren már nem aktívak, blogspoton kívül kihívnám Vivienn J.-t és Bloomot, mivel érdekelnének válaszaik.

Stine Larsen

2 megjegyzés:

  1. Haha, lebukni én is lebuktam, de nem a gép miatt, hanem... Na, úgyis tudjuk :D

    Nem tudom, én szeretek alapvetően telefonon gépelni, de nyilván hülyeség egy komplett fejezetet azon megírni. Egyrészt, anno így akartam nem magamra vonni a figyelmet, a körülöttem lévők azt hitték, a barátaimmal chatelek. :D Másrészt, akkoriban sokkal rövidebb részeket írtam, kb. 1-1 rész a Tükröm, tükröm részeihez képest a fele volt.

    Skandinávia ♥ ♥ Egyszer voltam 3 napig Svédországban, azóta is ezzel vagyok elfoglalva 24/7. Mi lesz majd, ha egyszer eljutok Norvégiába... :D

    VálaszTörlés
  2. Teljesen véletlenül útba ejtem majd azt a bizonyos lakást... :)

    VálaszTörlés